NASI GORENG PALING POPULAR DI MALAYSIA

GALAKSI VIRAL - Nasi goreng adalah suatu makanan yang amat popular di rantau Nusantara kerana ianya mudah dimasak dan cepat dihidangkan. Pada asasnya nasi goreng adalah nasi yang digoreng dengan bahan-bahan tertentu dan namanya nasi goreng ini lazimnya bergantung kepada jenis bahan yang digoreng bersama nasi itu. Di Malaysia, nasi goreng selalu dimakan untuk sarapan pagi atau makan malam. Oleh itu, pastinya ini menunjukkan yang nasi goreng adalah salah satu makanan yang amat popular di Malaysia. Jom kita lihat nasi goreng manakah paling popular di Malaysia. 


NASI GORENG PALING POPULAR DI MALAYSIA 2020

01. NASI GORENG KAMPUNG  (10.78 %)

Catatan : Nasi goreng ini adalah paling popular dan disukai majoriti penduduk Malaysia. Salah satu sebabnya ialah kerana ikan bilisnya yang rangup dan sedap dimakan. 


02. NASI GORENG IKAN MASIN (6.65 %)

Catatan : Nasi goreng ini disukai ramai kerana rasa ikan masin yang sedap apabila dimakan ketika nasi goreng masih panas (selepas dimasak).



03. NASI GORENG PAPRIK (6.19 %)

Catatan : Rasa sos paprik yang dimasak bersama nasi goreng ini menjadikan ianya enak dimakan. 



04. NASI GORENG CILI PADI (5.96 %)

Catatan : Nasi goreng ini diminati kerana kepedasan cili padi  itu sendiri akan menaikkan lagi selera makan kita untuk memakannya. Sesuai untuk orang yang suka makan pedas-pedas.



05. NASI GORENG TOM YAM (5.96 %)

Catatan : Nasi goreng ini memang sedap dimakan kerana dapat rasa Tom Yam di dalam nasi goreng ini  seperti seolah kita makan nasi yang digaul dengan kuah sup Tom Yam. Lagi sedap jika pes Tom Yam yang digunakan adalah berasal daripada negeri Utara atau Kelantan kerana kelazatannya rasa lebih asli dan ada umphh.


06. NASI GORENG BELACAN (5.50%)

Catatan : Bau dan rasa belacan di dalam nasi goreng ini akan menaikkan lagi selera makan kita untuk memakannya.


07. NASI GORENG PATTAYA (5.28 %)

Catatan : Nasi goreng yang dibungkus dengan telur dan selalunya ada cebisan ayam di dalam nasi ini menjadikan ianya cepat kenyang dan hidangan yang lengkap.


07. NASI GORENG DAGING MERAH (4.82 %)

Catatan : Rasa daging merah yang lazat dan mudah digigit serta rasa kuah daging yang sedap akan menjadikan hidangan nasi goreng ini disukai ramai. 



09. NASI GORENG AYAM BIASA/KUNYIT (4.13 %)

Catatan : Nasi goreng ini pernah menjadi kegemaran ramai penduduk Malaysia suatu ketika dahulu tetapi kini ia hanya mampu berada di tangga ke sembilan. Ayam goreng kunyit selalu dijadikan bahan gantian nasi goreng ini jika ayam goreng atau ayam yang sudah dimasak secara rebus atau bakar tiada di dalam simpanan tukang masak.


10. NASI GORENG SEAFOOD (3.90 %)

Catatan : Boleh dikatakan semua nasi goreng seafood  mempunyai udang dan sotong di dalam nasi ini. Amat jarang makanan laut lain seperti ketam, kerang, ataupun makanan laut lain yang dimasukan di dalam menu ini. Andai kata ada, harganya pastinya lebih mahal.


11.  NASI GORENG CINA (3.21 %)

Catatan : Nasi goreng ini adalah paling senang dimasak kerana tidak memerlukan banyak bahan seperti nasi goreng yang lain. Selalunya menu ini dihidangkan di waktu pagi dan juga petang/malam.


12. NASI GORENG THAI (3.21 %)

Catatan : Ramai keliru apa beza Nasi Goreng Thai dan Nasi Goreng Tom Yam. Jawapan paling senang ialah Nasi Goreng Thai tidak mempunyai pes tertentu di dalam masakannya seperti pes tom yam.  Selalunya bahan tambahan dalam menu ini ialah  ayam goreng kunyit yang dicampur dengan udang dan sotong serta daun limau purut yang digoreng bersama nasi.  Daun limau purut, sos limau nipis dan sos ikan selalunya menjadi bahan masakan tambahan utama di dalam kebanyakan masakan Thai.

*Pemilihan kedudukan nasi goreng di atas adalah berdasarkan kajian ringkas yang dilakukan di dalam Forum Cari. Daripada 42 jenis nasi goreng yang dipertandingkan, hanya 12 sahaja yang mempunyai undian tertinggi yang dipilih untuk carta di atas. Seramai 83 orang ahli  forum Cari telah mengambil bahagian di dalam pemilihan undian nasi goreng ini. (Undian bermula antara jam 10 malam 22 Ogos 2020 hingga jam 9.27 pm 23 Ogos 2020)

GALAKSI VIRAL
Blog Hiburan Informasi Kababoom
https://galaksiviral.blogspot.my/

Sumber :
Google Image, Cari Forumecomall.my

52 comments:

  1. Salam blogwalking kembali๐Ÿ˜Š.
    Thank you for stopping by to comment.

    Kesemua pilihan lezatnya jenis nasi goreng ini sukses membuat saya merasa lapar kembali ๐Ÿ˜„๐Ÿคญ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi baca dan komen ya Mr Himawan.hihi. :). Nasi goreng mmg sedap. huhu. :)

      Delete
    2. Sedapnya nasi gorengnya??? Lebih nikmat lagi kalau hendak mahu buat nasi goreng bahannya lengkap ada telur, suwiran ayam goreng, dan yang terakhir petai. Duh??? Jadi nikmat dah makanannya.

      Delete
    3. Sedap tu kak. aah, ada sayur telur ayam goreng, dan petai. enak sekali utk dimakan. :)

      Delete
  2. Saya kalau nasi goreng kena letak cili api. Lain-lain itu kadang-kadang ada ikan bilis kadang-kadang telur.
    Jadi saya dalam kumpulan nombor 4.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GV pun suka makan nasi goreng pedas. kalau tak pedas, GV cari cili padi + kicap. akak group no.4. terbaik kak. hihi

      Delete
  3. Kinah kalau pergi makan kat luar biasanya order nasi goreng kampung atau nasi goreng paprik. Nyum nyum

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, kat luar negara pun ada nasi goreng kampung dan nasi goreng paprik. GV tak tahu sebab

      Delete
  4. teringat seorg warga bosnia yg penah ditempatkan di sini sblm dihantar pulang. ms ditemuramah dia ditaya, sepanjang duduk malaysia, apa masakan yg awak belajar? dia jawab, nasi goreng hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. nasi goreng peymes kak. ada dulu cerita bekas tentera british, masa dia keje kat malaya, benda dia paling suka nasi goreng versi malaysia kak. huhu

      Delete
    2. yelahhh diorg mn mkn nasi...sekali pekena nasi goreng haaa amikaw...tu belum lg nasi lemak...

      Delete
    3. betul tu kak. pekena nasi lemak, tambah2x nasi lemak pure kampung, mmg lazat tak terhingga. :)

      Delete
    4. mcm lecturer sy laa org afrika kawen dgn org perak. dia (pandai masak) tukarkan nasi nasi lemak (ganti pandan dgn daun pudina). katanya lagi terangkat rasanya. sudahnya hari2 dia x boleh missed nasi lemak hahahaha

      Delete
  5. Yang paling fevret adalah nasik goreng paprik!

    ReplyDelete
  6. Nasi goreng kampung mmg sedap dan legend..cuma kadang tu antara satu tempat makan dgn tempat mkn lain rasanya tak sama, ada yg sedap ada yg kurang menjadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju kak. huhu. betul tu, ianya bergantung pada tukang masak juga kan kak. huhu.

      Delete
  7. Bila baca entry ni, tersenyum juju. Sebab nombor pertama carta nasi goreng kampung tu selalu order saban minggu bila kerja tak tentu masa hahahaha...pandai buat senarai! Bijak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak. huhu. nasi goreng kampung mmg sedap kak. huhu. :)

      Delete
  8. haah...rietta pun suka nasi goreng kampung...second nasi goreng ikan masin...

    PS: rietta pun baru taw itu roti span...tpi yg frozen punya kena semak la samaada ada HALAL cert atau tidak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. GV pun suka nasi goreng kampung kak. huhu. aah kak, tu terkejut bila baca mantou itu rupanya roti span. huhu. aah, kena cari yang halal cert giteww kak. huhu.

      Delete
  9. Cikbunga suka nasi goreng kampung ๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    ReplyDelete
  10. setuju sgt..apa yg disenaraikan..mmg nasi yg plg popular :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak shida. nasi goreng kg peberet ramai. huhu. :)

      Delete
  11. Betul betul betul. Paling suka order nasi goreng kampung, nasi goreng paprik dan nasi goreng tomyam.

    ReplyDelete
  12. selain saya suka masak nasi goreng ..saya juga suka makan menu tersebut.

    itu dulu.

    sekarang apabila sudah gemook saya menukar menu yabg lain pula..

    menu yang lebih sihat dan bergizi pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey la tu mr hanafi. bagus tu menu lebih sihat dan bergizi cukup zat semua. terbaik mr hanafi. huhu. :)

      Delete
    2. alhamdulillah...Jom la bro GV

      kita makan makanan sihat setiap hari

      Delete
    3. Setuju Mr Hanafi, semoga kita semua sihat sejahtera. InsyaAllah. Aamin. :)

      Delete
  13. nasi goreng yang ada macam-macam isi memang jadi kegemaran ramai hehehhe

    ReplyDelete
  14. Nasi goreng kampung telur mata..favourite setiap masa hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap tu nasi goreng kampung telur mata. best. hihi. :)

      Delete
  15. Tq sharing. Banyak resepi ni. Nanti blh cuba.

    ReplyDelete
  16. semuanya sy suka esp nasi grg tomyam.

    ReplyDelete
  17. Nasi nombor 11 tu paling popular kat rumah saya. Kedudukan nombor satu dalam family sebab senang nak buat :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi goreng cina mmg sedap dan cepat dimasak. Okey la tu kak. hihi. :)

      Delete
  18. I prefer nasi goreng kampung and nasi goreng cili padi. :D

    ReplyDelete
  19. nasi paling best
    mmg nasi kampung... takleh lawan nasi lain dah.. nasi kampung + telur mata + sambal belacan + ikan bilis goreang! ok terliur dah now

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap tu kak. hihi. pakej lengkap sebuah makanan nasi. hihi. :D

      Delete
  20. Nasi goreng ikan masin pilihan uncle!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi goreng ikan masin sedap juga Mr uncle. Yezzzza uncle. :)

      Delete
  21. Memang tak jemu menu nasi goreng ni. Masak mudah dan makan pon kenyang

    ReplyDelete
  22. Teringat pula nasi goreng arwah nenek.

    ReplyDelete
  23. Kalau makan di kedai, suka order nasi goreng ikan masin. Kalau masak sendiri, nasi goreng Cina. ;)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Baca. Semoga Semua Murah Rezeki & Berbahagia Selalu. InsyaAllah. Aamin. :D