Ads Top

LAGU TURKI YANG SANGAT MENARIK DIDENGAR

Lagu Turki memang sangat jarang diputar di Malaysia. Boleh dikatakan sangat jarang berita mengenai industri muzik Turki dihebahkan di sini. Mungkin faktor bahasa menjadi penghalang. Namun, muzik itu adalah universal. Perkembangan muzik Turki sangat maju dan jauh ke hadapan. Muzik lagu Turki sangat unik kerana hampir kesemua jenis lagu mereka mesti ada pengaruh Asia Timur Tengah yang dicampurkan dengan irama moden Eropah. Ini mungkin disebabkan negara mereka berada di tengah-tengah antara Asia dan Eropah di mana secara tidak langsung mempengaruhi muzik mereka juga. Majoriti lagu - lagu baru arus perdana Turki kini banyak menggunakan konsep muzik EDM dicampurkan dengan irama Timur Tengah dan Latin. Memang menarik bukan. Di bawah ada tiga buah muzik video lagu Turki yang sangat menarik. 
  • Video lagu pertama adalah nyanyian Sinan Akcil feat Ferah Zeyndan untuk lagu berjudul Satrir (maksudnya Ianya Satu Kemestian). Muzik video ini unik kerana di permulaan video ada menunjukkan orang Jepun sedang karoake dalam bilik karaoke sebelum Sinan dan Ferah tetiba masuk menyanyi  di dalam bilik itu. Gelagat orang Jepun terpinga2x di dalam bilik karoake itu agak kelakar. Sinan Akcil adalah salah seorang penyanyi, komposer, dan penerbit lagu yang sangat popular di Turki. Lagu terbitan beliau berjaya ke peringkat akhir pertandingan Eurovision 2009 dan mendapat tempat keempat. 
  • Video kedua pula adalah nyanyian Ayshe untuk lagu berjudul Ben Bile Sok (maksudnya Saya Pun Terkejut). Lagu ini adalah contoh lagu moden yang sangat kental dengan pengaruh muzik tradisional Turki. Sangat rancak dan best.
  • Video ketiga pula adalah nyanyian Justin Timberlake Turki iaitu Murat Boz untuk lagu Janti (maksudnya Sopan). Lagu ini adalah contoh lagu Dance Music yang rancak tapi masih mengekalkan identiti muzik Turki itu sendiri. 
  • Kesemua lirik lagu di atas adalah  berkisahkan kisah cinta sesama manusia. 


Video Muzik
Sinan Akcil feat Ferah Zeydan - Satrir


Video Muzik 
Ayesha - Ben Bile Sok



Video Muzik 
 Murat Boz - Janti


Sinan Akcil

Sumber : Google



2 comments:

  1. kalau la blog ni takde, mesti saya tak tahu muzik turki tu wujud ke tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagu2x Turki best juga Mr Nurhaziq. Semoga terhibur. :D

      Delete

Terima Kasih Sudi Baca. Semoga Semua Murah Rezeki & Berbahagia Selalu. InsyaAllah. Aamin. :D

Powered by Blogger.