Ads Top

LELAKI PALING KACAK DI DUNIA SETIAP DEKAD 1900'S -2010'S

GALAKSI VIRAL - Ingin tahu siapakah jejaka paling kacak setiap dekad bermula awal era 1900 an. Definisi kacak, tampan dan segak adalah subjektif kerana ianya bergantung kepada pelbagai faktor. Contohnya , pernah satu ketika dahulu, jika mempunyai badan tegap akan dianggap kacak walaupun muka biasa sahaja. Di samping itu, ada juga yang menggunakan definisi tampan atau kacak ini berdasarkan citarasa  kegemaran terkini (wajah) sesebuah zaman itu. Oleh itu, ianya sangat subjektif, kompleks, dan variasi. Walaupun begitu, di sini GV akan senaraikan nama-nama yang pernah digelar Lelaki Paling Kacak setiap dekad berdasarkan impak dan populariti mereka.
Sean O'Pry
Supermodel Amerika Syarikat

LELAKI PALING KACAK SETIAP DEKAD

ERA 1900 AN
EUGEN SANDOW
Asal : Jerman
Tarikh Lahir : 2 April 1967
Tarikh Kematian : 14 Oktober 1925 (58 tahun)
Kerjaya : Atlet Bina Badan
Catatan :
Eugen Sandow pernah dilabelkan sebagai Lelaki Paling Kacak di Dunia kerana memiliki badan yang tegap dan maskulin. Beliau juga merupakan perintis dan ikon kepada atlet bina badan. Antara momen sejarah yang pernah dilakukan oleh beliau ialah pernah mengadakan pertandingan bina badan pertama di dunia di London pada tahun 1901. Pelakon Hollywood Arnold Schwarzenegger pernah memuja beliau sebagai atlet bina legenda dunia yang tiada tandingannya.




ERA 1910 AN 
SESSUE HAYAKAWA

Asal : Jepun
Tarikh Lahir : 10 Jun 1886
Tarikh Kematian : 23 November 1973 (87 tahun)
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Sessue Hayakawa adalah salah seorang aktor zaman filem bisu yang sangat popular dan juga ikon filem era hitam putih selain Harold Lockwood di era 1910 an. Pasti ramai masyarakat generasi kini tidak menyangka bahawa pelakon Jepun ini pernah menjadi kegilaan ramai peminat dan sangat berjaya di Hollywood ketika itu. Beliau juga pernah memegang rekod antara aktor paling tinggi bayarannya di Hollywood iaitu $3,500 seminggu pada tahun 1919. Namun, populariti beliau mula merosot apabila sentimen anti Jepun mula menular di negara Barat pada era 1920 an. Walaupun begitu, wajah eksotik Asia beliau sebenarnya telah menjadikan beliau lain daripada lain dan sebab itu jugalah beliau pernah dinobatkan Lelaki Paling Kacak era 1910 an. 




ERA 1920 AN 
RUDOLPH  VALENTINO

Asal : Itali
Tarikh Lahir : 6 Mei 1965
Tarikh Kematian : 23 Ogos 1926 (31 tahun)
Kerjaya : Aktor
Catatan : 
Rudolph Valentino adalah perintis kepada fenomena Matinee Idol. Matinee Idol ini dalam bahasa mudahnya idola kepada para remaja awal era 1900 an. Beliau sempat mengecap zaman kegemilangan di dalam bidang filem hitam putih (filem bisu) dalam waktu yang singkat kerana mati muda. Tetapi impak pengaruhnya sebagai selebriti Hollywood sangat hebat sehingga beliau dianggap sebagai Ikon Pop era 1920 an. Selepas kematian beliau, ramai pelakon filem bisu yang mengikut jejak langkah beliau sebagai Matinee Idol dan tidak menghairankanlah jika beliau pernah dinobatkan sebagai Lelaki Paling Kacak era 1920 an.



ERA 1930 AN 
CLARK GABLE

Asal : Amerika Syarikat
Tarikh Lahir : 1 Februari 1901
Tarikh Kematian : 16 November 1960 (59 tahun)
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Clark Gable digelar sebagai The King of Hollywood ketika di era kegemilangan beliau. Ianya mungkin kerana populariti hebat beliau sebagai idola Hollywood dan juga kehebatan beliau di dalam bidang lakonan  Selain itu, gaya beliau yang kelihatan seperti lelaki budiman, kemas dan elegan juga turut menarik perhatian peminat dunia seni hiburan ketika itu sehingga membolehkan beliau dinobatkan sebagai Lelaki Paling Kacak era 1930 an.

ERA 1940 AN 
GUY MADISON

Asal : Amerika Syarikat
Tarikh Lahir : 19 Januari 1922
Tarikh Kematian : 9 Februari 1996 (74 tahun)
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Mungkin generasi zaman sekarang tidak mengenali nama beliau kerana populariti beliau tidak sehebat Raja Pop era 1940 an ketika itu iaitu Frank Sinatra. Namun, wajah beliau yang fotogenik, klasik dan kelihatan eksklusif telah berjaya menobatkan beliau sebagai Lelaki Paling Kacak era 1940 an.



ERA 1950 AN 
 ELVIS PRESLEY

Asal : Amerika Syarikat
Tarikh Lahir : 8 Januari 1935
Tarikh Kematian : 16 Ogos 1977 (42 tahun)
Kerjaya : Penyanyi/Aktor
Catatan :
Raja Pop atau Raja Rock n Roll yang sangat popular ini sememangnya diakui mempunyai pakej yang sangat lengkap sebagai selebriti gred A. Era 1950 an sememangnya zaman era kegemilangan Elvis Presley. Maka tidak menghairankanlah jika beliau juga turut dinobatkan sebagai Lelaki Paling Kacak era 50 an.



ERA 1960 AN 
ALAIN DELON

Asal : Perancis
Tarikh Lahir : 8 November 1935
Tarikh Kematian : N/A
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Alain Delon adalah selebriti Eropah paling popular dan dikenali ramai di seluruh dunia pada era 1960 an. Wajah tampan dan gaya elegan beliau berjaya menjadikan beliau sebagai idola para peminat remaja ketika era itu. Walaupun kerjaya lakonan beliau di Hollywood tidak sepopular seperti di Eropah, namun populariti beliau tetap hebat kerana beliau pernah dinobatkan Lelaki Paling Kacak era 1960 an.


ERA 1970 AN 
 JOHN TRAVOLA
Asal : Amerika Syarikat
Tarikh Lahir : 18 Februari 1954
Tarikh Kematian : N/A
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Nama John Travolta mula meletop di seluruh dunia apabila filem Grease mencatat kutipan box office dan telah berjaya menjadi salah satu filem ikonik era 1970 an. Filem muzikal ini benar benar menceritakan zaman budaya Pop era 1970 an ketika itu. Gaya John Travolta yang kelihatan seperti budak muda suka berfoya itu benar-benar mencetuskan fenomena hebat seluruh dunia ketika itu Ditambah pula dengan wajah kacak dan tinggi, maka tidak menghairankanlah jika beliau dinobatkan sebagai Lelaki Paling Kacak era 1970 an.



ERA 1980 AN 
 TOM CRUISE

Asal : Amerika Syarikat
Tarikh Lahir : 3 Julai 1962
Tarikh Kematian : N/A
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Tom Cruise adalah fenomena hebat era 1980 an apabila beliau pernah digelar New King of Hollywood kerana mempunyai pakej lengkap sebagai selebriti gred A. Maka tidak menghairankanlah jika Tom Cruise pernah dinobatkan sebagai Lelaki Paling Kacak era 1980 an kerana populariti dan imej beliau yang sentiasa menarik perhatian peminat seluruh dunia ketika itu. Beliau juga digelar Ikon Generasi X kerana populariti beliau yang luar biasa dan masih bertahan sehingga kini. Satu perkara menarik mengenai beliau ialah beliau pernah mempunyai hubungan istimewa dengan Legenda Muzik Cher walaupun jarak umur mereka yang agak jauh. Ramai mengatakan hubungan mereka tidak sesuai kerana kelihatan seperti ibu dan anak. Akhirnya, mereka berpisah dan membawa haluan masing-masing. Tom Cruise juga digelar sebagai salah seorangIkon Pop Hollywood paling berjaya sepanjang zaman.



ERA 1990 AN 
BRAD PITT

Asal : Amerika Syarikat
Tarikh Lahir : 18 Disember 1963
Tarikh Kematian : N/A
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Brad Pitt adalah salah seorang Ikon Hollywood yang berjaya mempertahankan popularitinya untuk jangka yg masa yang sangat lama seperti Tom Cruise juga. Sama seperti Tom Cruise, beliau juga masih disenaraikan sebagai Aktor Utama Hollywodd dan Artis Paling Kacak Di Hollywood walaupun sudah berusia lebih 50 tahun. Pernah suatu ketika dahulu, Leonardo Dicarpio menjadi saingan sengit beliau untuk gelaran Lelaki Paling Kacak Di Dunia di hujung era 1990 an. Namun, akhirnya gelaran itu dimenangi oleh beliau kerana imej maskulin ala bad boy beliau berjaya menarik perhatian ramai peminat dunia ketika itu. Brad Pitt juga merupakan salah seorang Ikon Pop Hollywood paling berjaya zaman ketika ini. 



ERA 2000 AN 
 JOHNNY DEPP

Asal : Amerika Syarikat
Tarikh Lahir :9 Jun 1963
Tarikh Kematian : N/A
Kerjaya : Aktor
Catatan :
Johnny Depp mencetuskan fenomena tersendiri apabila filem bersiri beliau berjudul  Pirates of Carribean mula mencatat kutipan box office yang luar biasa dan laris di pasaran. Bermula daripada situ, nama Johnny Deep mula meniti bibir peminat antarabangsa sehingga beliau pernah dinobatkan sebagai Pelakon Hollywood Lelaki No.1 era 2000 an. Selain itu, imej Johnny Deep yang simple, mesra peminat dan berkarisma itu juga telah berjaya menyaingi populariti David Beckham untuk memegang gelaran Lelaki Paling Kacak Di Dunia era 2000 an,. 



ERA 2010 AN 
V KIM TAE-HYUNG BTS

Asal : Korea Selatan
Tarikh Lahir : 30 Disember 1995
Tarikh Kematian : N/A
Kerjaya : Penyanyi
Catatan :
V mula dinobatkan sebagai Lelaki Paling Kacak Di Dunia sejak tahun 2017 sehingga tahun 2020 oleh pelbagai media antarabangsa. Wajah dan fesyen beliau yang seakan mirip karakter watak anime Jepun telah berjaya menarik perhatian ramai peminat dari seluruh benua di planet Bumi ini. Kini, ianya bukan suatu yang aneh apabila ada  wanita Amerika Latin atau wanita Afrika tergila-gilakan V kerana ketampanan dan kehebatan V apabila beraksi di pentas. Fenomena V daripada kumpulan BTS ini mencipta sejarah tersendiri kerana menjadi artis Asia pertama yang pernah memegang takhta Lelaki Paling Kacak Di Dunia selepas era Perang Dunia Kedua. 



GALAKSI VIRAL
Blog Hiburan Informasi Kababoom
https://galaksiviral.blogspot.my/

Sumber :

1 comment:

Terima Kasih Sudi Baca. Semoga Semua Murah Rezeki & Berbahagia Selalu. InsyaAllah. Aamin. :D

Powered by Blogger.