Ads Top

MAKANAN PALING POPULAR DI DUNIA

GALAKSI VIRAL - Makanan apakah paling popular dan sangat digemari di dunia ? Adakah nasi ? Adakah sushi atau ramen ? Pasti ada banyak pilihan bukan ? Lazimnya makanan sesebuah negara itu bergantung kepada pelbagai faktor seperti gaya hidup, ekonomi, sosial, iklim dan juga budaya. Oleh itu, hasil daripada beberapa sumber rujukan berkaitan makanan di dunia ini, maka terhasillah Carta 10 Makanan Paling Popular di Dunia. Jom kita baca untuk info selanjutnya.


GALAKSI VIRAL
Blog Hiburan Informasi Kababoom
https://galaksiviral.blogspot.my/

10 
MAKANAN 
PALING POPULAR DI DUNIA 

1. PIZZA
Negara  Asal : Itali
Catatan :
Pizza ialah sejenis makanan berasaskan roti dan diatasnya boleh diletak pelbagai topping. Sudah beberapa tahun Pizza menduduki tangga pertama sebagai makanan paling popular di dunia. Makanan Itali ini sudah menjadi makanan kegemaran di seluruh dunia kerana ianya mudah dibuat dan resipinya tidak terlalu rumit. Antara pizza yang paling popular di dunia ialah Pizza Napolita. Menariknya, di Malaysia juga pernah wujud pizza perisa tempatan iaitu Pizza Satay.  

2. PASTA
Negara Asal : Itali
Di mana ada Pizza, di situ pastinya ada Pasta. Pasta ialah merupakan sejenis mi dan merupakan makanan ruji untuk masakan tradisional orang Itali. Oleh itu, boleh dikatakan mi paling popular  di dunia ialah pasta. Manakala, jenis pasta paling popular di dunia ialah Spagetti dan Macaroni.



3. HAMBURGER
Negara Asal : Jerman
Hamburger atau nama ringkasnya Burger ialah sejenis hidangan sandwich yang terdiri daripada daging burger yang dimasak samaada digoreng, dikukus, dipanggang, atau disalai, serta selalu dihidangkan dengan pelbagai topping di dalam roti burger yang dibelah dua. Di negara kita sahaja, bukan setakat ada dijual di restoran makanan segera, malah ianya turut dijual di pasar malam dan gerai-gerai di tepi jalan. Mungkin ramai masih ingat yang Singapura pernah memperkenalkan Burger Nasi Lemak di Festival Makanan Singapura pada tahun 2017. Burger paling popular di dunia ialah Burger Keju. 


4. SUP
Negara Asal : N/A (20,000 SM)
Sup adalah makanan cecair, secara amnya disaji panas/sejuk/dingin yang dibuat dengan mengabungkan bahan - bahan seperti daging dan sayuran, dengan stok, jus, air atau cecair yang lain. Boleh dikatakan hampir setiap negara ada resipi tempatan sendiri untuk makanan sup. Kalau di Malaysia, sup paling popular ialah Laksa. Perkataan sup sebenarnya wujud daripada perkataan Perancis dan ianya digunapakai sehingga kini. Sup paling popular di dunia ialah Sup Ayam. 

5. SALAD
Negara Asal : Era Roman, Greek Purba & Persia (Iran)
Salad adalah sejenis hidangan  makanan yang dihidang dalam jumlah kecil, yang sering digaul dengan sos. Salad ini selalunya dikaitkan dengan makanan orang diet atau makanan sihat kerana ianya banyak menggunakan sayur-sayuran bercampur buah dan diselaputi dengan penambah rasa seperti mayonis, minyak zaitun dan sebagainya. Salad paling popular di dunia ialah Som Tam daripada Thailand. 


GALAKSI VIRAL
Blog Hiburan Informasi Kababoom
https://galaksiviral.blogspot.my/

6. ROTI
Negara Asal : Kawasan Eropah/Australia (30,000 tahun)
Roti ialah satu kumpulan makanan ruji yang diperbuat daripada doh tepung dan air yang disediakan selalunya melalui pembakaran. Ianya juga merupakan salah satu makanan paling lama pernah wujud sejak adanya bidang pertanian. Jika anda perasan, kebanyakan penduduk negara yang makanan ruji mereka berasaskan roti atau tepung gandum selalunya mempunyai saiz badan yang tinggi. Tidak pasti samada ianya satu kebetulan atau fakta sains. Roti paling popular di dunia ialah resepi roti berasal dari India iaitu roti paratha, chapati atau roti canai.

7. BERAS
Negara Asal : China atau India
Beras ialah padi yang telah diproses dan dibuang kulitnya. Beras yang dimasak dipanggil sebagai Nasi. Nasi adalah menu makanan yang sangat popular di negara Asia. Beras paling popular di dunia ialah beras putih.


8. TELUR
Negara Asal : N/A
Telur ialah zigot yang dihasilkan oleh melalui persenyawaan terhadap ovum. Hampir semua negara moden mempunyai menu makanan yang berkaitan telur. Telur paling popular di dunia ialah telur ayam.


9. AISKRIM
Negara Asal : China Purba/Empayar Roman/Empayar Mongolia
Aiskrim ialah sejenis makanan beku yang dibuat dari hasil tenusu seperti krim dan digabungkan dengan perasa serta pemanis. Aiskrim paling popular di dunia ialah aiskrim Vanila. 



10. SUSHI
Negara Asal : Jepun
Sushi ialah sejenis makanan yang diperbuat daripada nasi bercuka dan diletakkan inti campuran ikan, makanan laut, sayuran dan telur. Sushi paling popular di dunia ialah California Temaki atau California Roll.


GALAKSI VIRAL
Blog Hiburan Informasi Kababoom
https://galaksiviral.blogspot.my/

Sumber Rujukan :

17 comments:

  1. Baru tau..Info yang menarik..Nasi no 7

    ReplyDelete
  2. very nice food. thanks for sharing great information
    yummfeed

    ReplyDelete
  3. Artikel yang bagus gan, silahkan kunjungi juga blog saya yang membahas tentang dunia bisnis dan marekting di
    cara membuat akun bisnis wa

    ReplyDelete
  4. telur la makanan yang tidak pernah jemu saya makan...hahahaha

    ReplyDelete
  5. it was very amazing blog keep it up this was very amazing discount code and delivery much better experience visit at the five dollar mealz

    ReplyDelete
  6. I appreciate your work, you have done your work very nicely.YesStyle rewards code

    ReplyDelete
  7. This is a great job! I really appreciate it.
    An informative and fascinating articles of the moment and I was incredibly happy to get this information. Keep writing about interesting subjects Thank you.
    colour printers
    colour printing sydney

    ReplyDelete
  8. Your projects are unique and stand out from the rest. They have something unique about them. They all seem to be really amazing, it seems.
    Kami Furniture
    Wooden Furniture design

    ReplyDelete
  9. Great post, fun and full of information. But most of all, I like the way you write. You have to tell me what they will do about. amazon coupons

    ReplyDelete
  10. Unlock a world of entertainment with paramount plus amazon prime. From hit movies to binge-worthy series, it’s all at your fingertips.

    ReplyDelete
  11. Supereb topic, Also i visit a website pix me a drink they also have very detailed information about ingredients mixed drinks

    ReplyDelete
  12. Interesting blog! Knowing the most popular foods in the world helps us explore various culinary cultures at UsePromos. Thanks for sharing this valuable information.

    ReplyDelete
  13. Your article is very informative! I appreciate your work! Keep sharing your informative content regularly. Thanks, and kindly visit Wholesale Plus Size Clothing to get more information about fashion and lifestyle. ! Thanks!

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Baca. Semoga Semua Murah Rezeki & Berbahagia Selalu. InsyaAllah. Aamin. :D

Powered by Blogger.