KENAPA ORANG JEPUN BIJAK DAN KREATIF ?

GALAKSI VIRAL -Bila sebut nama Jepun, apa yang kita ingat? Doraemon? Naruto? Ju On? Toyota? Shih Chan? Sushi? atau Selipar Jepun? Yang mana satu lebih popular meletop kababoom. Yang pastinya kesemuanya mewakili jenama Jepun yang cukup dikenali dengan idea kreatif dan inovatif yang tersangat suppa duppaa. Jika anda peminat manga dan anime, anda akan tahu betapa kreatifnya mereka dalam menghasilkan sebuah jalan cerita kartun yang unik dan aneh. Contoh paling senang ialah Doraemon. Komik Doraemon yang temanya mengenai robot masa depan daripada abad ke 22 sudah wujud sejak tahun 1969 lagi. Jalan cerita komik ini yang melangkaui zaman pada masa itu jelas menunjukkan orang Jepun sebenarnya sukakan kelainan dan berfikiran jauh ke hadapan.


Selain itu, Jepun juga cukup dikenali sebagai sebuah negara yang maju di dalam pelbagai bidang kehidupan seperti di dalam industri fesyen, muzik, automotif, makanan, teknologi, pendidikan, dan banyak lagi. Antara kehebatan mereka yang mengagumkan masyarakat antarabangsa ialah menjadi salah satu kuasa besar di dalam bidang teknologi, ekonomi, ketenteraan, pelancongan, makanan dan hiburan dunia sertai ikon utama kepada negara - negara membangun dan juga dunia ketiga.

Yang menjadi persoalannya ialah mengapa Jepun boleh menjadi sebegitu maju dan jauh ke hadapan berbanding negara Asia yang lain? Jika anda masih ingat, negara Jepun pernah hancur kerana ledakan bom nuklear pada ketika perang dunia kedua dahulu. Tetapi dalam masa singkat mereka boleh bangkit dan berjaya menjadikan negara mereka sebagai salah satu kuasa besar dunia ketika ini. Setelah merujuk pelbagai sumber rujukan, ada beberapa perkara menarik mengenai orang Jepun ini yang mungkin menjadikan mereka sebagai salah satu bangsa paling bijak dan kreatif di Planet Bumi ini.

  • Orang Jepun mempunyai sikap rajin yang konsisten, cepat belajar, pantang menyerah dan  tidak mudah putus asa terhadap sesuatu perkara yang mereka lakukan.
  • Mempunyai semangat jati diri dan patriotik yang sangat kuat di dalam diri mereka. Sebab itu, bangsa mereka boleh bangkit berjaya dengan cemerlang selepas mengalami kesengsaraan yang amat dasyat mereka hasil akibat Perang Dunia Kedua. 
  • Setiap pekerjaan yang dilakukan akan dilakukan dengan sungguh-sungguh dan menghormati setiap jenis kerja yang terdapat di sana.
  • Mempunyai sifat anti konsurisme di dalam pelbagai bidang kehidupan. Contohnya mereka sanggup pergi jauh pasar raya yang menjual barang dengan harga lebih murah berbanding kedai dekat yang menjual barang yang sama dengan harganya yang lebih mahal. 
  • Ada sumber mengatakan orang Jepun lebih gemar menaiki bas atau kenderaan perkhidmatan awam berbanding menaiki kereta sendiri kerana mahu menjimatkan kos sara hidup. Lagipun, ini tidak menghairankan kerana sistem perkhidmatan kenderaan awam Jepun memang bagus dan dapat menampung keperluan penduduknya di sana. Masyarakat Jepun juga gemar berbasikal untuk pergi ke suatu tempat dalam jarak dekat dan juga untuk bersenam.
  • Bangsa Jepun kurang pandai mencipta barang tetapi mereka cukup bijak dalam mengolah kembali sesuatu barang itu menjadi lebih baik dan unik. Maknanya mereka ini lebih kepada pemikiran inovatif dan kreatif dalam penghasilan semula sesuatu barang berbanding mencipta sesuatu produk yang baru hendak diwujudkan.
  • Orang Jepun juga sangat jarang tukar-tukar kerja dan kebanyakan daripada mereka setia bekerja dengan syarikat sama sehinggalah mereka pencen. 
  • Mereka diajar agar berdikari dan tahu apa yang perlu dilakukan jika berlaku apa-apa bencana alam sejak dari kecil lagi. Ini disebabkan negara mereka terdedah dengan pelbagai bencana alam yang dasyat seperti Tsunami, Gempa Bumi dan sebagainya. 
  • Orang Jepun menjadikan budaya membaca sebagai budaya wajib mereka di dalam kehidupan seharian. Bahan bacaan bercetak dan elektronik seperti novel, majalah dan manga sangat popular di sana. Jadi tidak menghairankanlah jika ramai orang Jepun yang mempunyai ilmu pengetahuan yang luas dan hebat kerana mereka adalah bangsa yang gemar membaca dan gigih mencari ilmu selagi mereka terdaya. 
  • Tetap mengekalkan budaya dan tradisi nenek moyang mereka walaupun sudah jauh maju ke depan.
  • Orang Jepun cukup suka makan ikan dan juga sayur-sayuran. Makanan seperti ikan lazimnya  mempunyai khasiat yang sangat bagus untuk otak. Sebab itu, ramai orang Jepun ramai yang cemerlang di dalam bidang akademik mereka kerana faktor pemakanan yang sihat dan juga sistem pembelajaran mereka yang bagus.

Ada banyak lagi sebab kenapa orang Jepun ini bijak dan kreatif. Namun, rasanya info di atas sudah cukup untuk menerangkan bagaimana orang Jepun boleh menjadi bijak dan kreatif. Orang Jepun mula menjadi kreatif dan bijak apabila mereka mengubah bangsa mereka menjadi bangsa yang berdisplin, fokus, suka membaca, jaga pemakanan yang sihat, dan menghormati setiap kerja mereka lakukan dengan memberikan hasil yang terbaik di dalam kerja mereka. Sebab itu, kalau kita pernah menonton drama Jepun atau dokumentari Jepun, walaupun seseorang itu kerjanya hanya tolak orang masuk ke dalam LRT/MRT yang sesak, ianya akan dilakukan dengan bersungguh-sungguh, bersemangat dan fokus. Bagi mereka itu adalah penting dan ianya akan memberikan satu kepuasan maxima kepada kerjaya dan diri mereka sendiri.

GALAKSI VIRAL
Blog Hiburan Informasi Kababoom
https://galaksiviral.blogspot.my/


9 ulasan:

  1. orang Jepang rajin-rajin serta konsisten

    BalasPadam
  2. Suka jepun ni part teknologi dan makanan. Tapi tak boleh hadam sebab dulu pernah baca, diorang nak bagi 1juta berupa wang pada warga miskin yang sanggup makan najis... Duhh

    BalasPadam
  3. Disiplin mereka tinggi, rajin dan beretika..kalau keluar simpang tu, sila lah bagi double singnal kereta ye, maksudnya 'thank you'..mesti org belakang senyum nanti hehe

    BalasPadam
  4. Satu je yang aku salute dengan orang jepun ni.. diorang teramat-amat rajin!!

    BalasPadam
  5. orang jepun mmg bagus weh
    rajin tahap gila

    BalasPadam
  6. memang kagum sangat dengan lifestyle diorang. Memang bagus sangat tapi kadang2 ada ciptaan tu yang terlebih lah pulak macam daging burger dari taik. muntah tengok video proses tu T.T

    BalasPadam

Terima Kasih Sudi Baca & Komen. Nanti Saya Akan Singgah Blog Anda Pula. Semoga Semua Murah Rezeki & Berbahagia Selalu. InsyaAllah. Aamin. :D