Ads Top

10 KOMIK MALAYSIA PALING TERKENAL DI NEGARA KITA

GALAKSI VIRAL -  Komik keluaran Malaysia pernah mencetuskan fenomena yang sangat hebat di kalangan pembaca komik tempatan kerana keunikan dan originaliti komik kartun itu sendiri. Ianya pernah mencapai zaman kemuncak bermula era 80 an sehingga awal 2000 an.


Sejarah permulaan majalah komik dan kartun Malaysia dikatakan bermula dengan penyiaran kartun komik di dua akhbar iaitu Warta Ahad (sekitar Mei 1936) dan Warta Jenaka (sekitar September 1936). Untuk era 1940 an pula, kebanyakan komik kartun boleh didapati di dalam akhbar Majlis. Antara majalah komik lama yang pernah mendapat tempat di hati peminat komik zaman dahulu ialah  seperti Majalah Komik Melayu 1953, Komik Kasturi 1955 dan banyak lagi. Yang menariknya, komik era ini  turut ditulis di dalam Bahasa Jawi selain daripada Bahasa Rumi yang kita gunakan sekarang.


Contoh Komik Dan Kartun Era 1950 an
Dari Kini Ke Kanan 
Majalah Komik Melayu 1953, Komik Kasturi 1955, Kelawak Hiburan Majalah Hiboran 1952
Kredit Gambar Kepada Blog Encik Rudimahmood


Itu adalah serba sedikit sejarah awal komik di Malaysia. Kini, mari kita lihat komik manakah yang pernah mencetuskan fenomena hebat di kalangan peminat komik tempatan dan tahun bilakah naskhah pertama komik ini diterbitkan di Malaysia. Susunan komik di bawah adalah mengikut tahun terbitan tahun pertama komik masing-masing. Gambar majalah yang ditampilkan juga adalah isu pertama untuk semua terbitan komik di bawah. Jom kita baca. 


KOMIK TEMPATAN 
PALING TERKENAL DI MALAYSIA 
SEPANJANG ZAMAN 

01. GILA - GILA
TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 01 April 1978
TAMAT : -  
KARTUNIS : Mishar, Jaafar Taib, Ujang, Rasyid Asmawi, Fatah Ngah, Cabai, Kerengge etc
CATATAN : 
Majalah komik paling lama bertahan di Malaysia dan jualannya pernah mencecah ratusan ribu naskhah ketika di era puncak kegemilangannya. Gila-Gila juga masih mempertahankan identiti komiknya yang tersendiri walaupun sudah melalui pelbagai era di sepanjang penerbitannya. 



02. GELIHATI
TAHUN PERTAMA  DITERBITKAN : 1978
TAMAT : 1998
KARTUNIS : Gayour, Nin, Dinie Jurie, Tok Perak etc
CATATAN :
Gelihati adalah saingan paling awal kepada majalah Gila-Gila. 



03. THE KAMPUNG BOY
TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 1979 
TAMAT : - 
KARTUNIS : Dato' Muhammad Nor bin Khalid / Lat
CATATAN :
The Kampung Boy adalah  komik novel grafik autobiografi paling terkenal di Malaysia. Ianya dilukis oleh Ikon Kartunis Negara iaitu Dato' Lat. 



04. UJANG
TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 01 Januari 1994
TAMAT : 05 Ogos 2015
KARTUNIS : Ujang, Petai, Kobis Bunga, Lengkuas, Ciku etc
CATATAN :
Majalah Ujang dikatakan majalah yang membawa satira generasi baru pertengahan 1990 an sehingga pernah mencetuskan fenomena tersendiri di dalam dunia industri komik Malaysia. Ianya merupakan saingan paling sengit kepada majalah Gila-Gila ketika itu. 



05. ANAK ANAK SIDEK
TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 1995
TAMAT : 2005
KARTUNIS : Kumpulan  Pelukis J.A.S SDN BHD
CATATAN :
Komik biografi jaguh badminton keluarga Haji Sidek ini  pernah menjadi perhatian ramai peminat komik kerana tema sukan yang ditampilkan di dalam komik ini beserta dengan jalan cerita yang unik.

06. RILEKS!
TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : Mei 1997
TAMAT :  01 Julai 1998 (15 KELUARAN)
KARTUNIS : Uranus K.S, Pluto, Musytari, Mars etc
CATATAN :
Kehadiran majalah komik Rileks telah membawakan satu dimensi baru di dalam dunia komik Malaysia kerana menggunakan gaya persembahan majalah komik yang jauh ke depan dan sangat berbeza dengan gaya komik tempatan yang lain pada masa itu. Majalah ini juga kerap menampilkan wajah artis tempatan dalam versi kartun untuk penghias utama kulit majalah mereka ini. Antara artis gred A yang ditampilkan di muka depan majalah ini ialah KRU, Farra, Ziana Zain, Ning Baizura, Amy Search, Dato' Awie, Dato' Seri Siti Nurhaliza, A To Z, Camelia, Erra Fazira, Imuda, Amy Mastura, Fauziah Latiff, Slam dan Dato' M.Nasir. Ziana Zain merupakan artis paling banyak muncul menjadi penghias utama kulit majalah komik ini iaitu dua kali (edisi ketiga dan sebelas).


07. GEMPAK

TAHUN DITERBITKAN : Jun 1998
TAMAT : -
KARTUNIS : Nizam Bachok, Zint etc
CATATAN :
Majalah  Gempak adalah majalah komik paling popular era 2000 an dan mempunyai pengaruh yang sangat besar kepada komik  Malaysia yang muncul selepasnya  di era 2000 an. 



08. APO ?

TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 01 Disember 1998
TAMAT : 05 Ogos 2015
KARTUNIS : Petai, Rambai, Cendol etc
CATATAN :
Majalah ini boleh dikatakan adik majalah kepada majalah Ujang. Majalah ini cukup popular dengan pelbagai cerita komik bersiri yang menarik seperti Bedtime Stories etc.



09. UTOPIA
TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : November 2002
TAMAT : 15 Jun 2011 (isu 204)
KARTUNIS : Zint, Leong Wan Keok etc
CATATAN :
Majalah komik ini unik kerana kerap menampilkan artis dalam atau luar negara sebagai bintang utama kulit majalah ini. Ianya ibarat seperti Majalah Rileks versi baru walaupun tidak berkaitan antara satu sama lain.  

10. LAWAK KAMPUS
TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : Julai 2004
TAMAT : -
KARTUNIS : Keith & Zelo
CATATAN :
Lawak Kampus adalah komik novel grafik paling popular di Malaysia ketika ini. Rasanya hampir semua budak sekolah dan universiti minat komik ini kerana komik ini sangat kelakar dan menghiburkan. 


Di zaman era digital ini, terdapat satu platform baru telah diwujudkan khusus untuk kartunis muda tempatan yang mahu kembangkan bakat mereka di dalam bidang penulisan komik tempatan di mana ia mungkin menjadi perjalanan pertama mereka sebagai bakal kartunis terkenal negara suatu hari nanti. Nama laman web itu ialah Matkomik. Matkomik menyediakan satu platform baru kepada kartunis amatur atau separa amatur yang mahukan karya mereka dipaparkan secara atas talian di lawan web mereka tanpa perlu fikirkan pasal jualan atau sekatan. Ianya boleh dibaca secara percuma  melalui  PC/Laptop atau menggunakan gajet masing-masing dengan muat turun apps Matkomik - Free Comic untuk menikmati kemudahan  percuma ini. Sangat menarik kan.



Selain itu, Malaysia juga sudah mempunyai sebuah tempat istimewa khusus untuk peminat komik dan kartun tempatan datang melihat pelbagai koleksi kartun komik yang  dikumpulkan di satu tempat iaitu di Rumah Kartun dan Komik Malaysia. Lokasi tempat ini ialah di Taman Botani Perdana, Kuala Lumpur. Tempat ini telah dibuka secara rasmi pada 01 April 2017 di mana pada tarikh ini  ianya diisytiharkan sebagai Hari Kartunis Malaysia. 

Rumah Kartun & Komik Malaysia


Kesimpulannya, apa yang boleh GV katakan ialah marilah kita sokong industri komik Malaysia kerana kualiti komik Malaysia adalah sehebat dan setanding komik luar negara juga. Mungkin komik Lawak Kampus boleh jadi sepopular manga Naruto, Dragon Ball, Doraemon atau One Piece jika diberi peluang sehingga ke peringkat antarabangsa. Komik Malaysia kita sememangnya sangat berkualiti dan berbaloi untuk dimiliki. Majulah industri komik untuk negara.



GALAKSI VIRAL
Blog Hiburan Informasi Kababoom
https://galaksiviral.blogspot.my/

Link ke Laman Web Matkomik >>> www.matkomik.com




25 comments:

  1. Kak Fatin paling suka ujang! Tambah tambah edisi raya dengan puasa. Best betul baca sementara nak tunggu buka puasa. Baca ulang banyak kali pulak tu. Hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. GV suka semua kak. Hihi. Tapi betul GV pun suka Ujang, Apo dan Gila2x edisi raya. Mmg betul baca sementara buka puasa. memori tu kak. :D

      Delete
  2. Dulu kt rumah penuh dgn majalah ujang n anak2 sidek.rindu btol zaman ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengimbau kenangan lama kan kak semua majalah ni kan kak. GV pun rindu juga zaman ini. :D

      Delete
  3. turut membeli gila2 suatu masa dahulu..kelakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la Mr Etuza. GV pun selalu beli gila2x suatu masa dahulu. Memang kelakar. Hihi. :D

      Delete
  4. Ooo tahunn50an pun dh Ada komik ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah mama. Lebih awal dah ada sebenarnya. Kalau tak silap era 30 an dah ada. huhu. :)

      Delete
  5. Komik Gila-Gila dan Gelihati diterbitkan sama tahun dengan sis.
    Sempat jugak baca sebab abang kaki komik. Lepas tu time belajar baca komik Ujang sebab cousin sis salah seorang kartunis Ujang.. Selepas Ujang tak sempat layan komik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. * I mean sama tahun lahir sis ;-)

      Delete
    2. Kak LZ lahir sama tahun dengan majalah Gila Gila & Gelihati. Banyak nostalgia tu kan kak. Cousin sis kartunis Ujang. Wah, hebat tu kak LZ. GV harap sangat komik cam ujang, gila2x kembali popular sebab kartun cmnie dah jadi identiti kartun Malaysia kan kak. huhu. :)

      Delete
  6. Mmg legend ni terutamanya Gila-Gila.. lepas tu Ujang.. majalah feveret saya juga. Best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah Mr Khir. Memang sangat legend semua majalah ini. Feveret GV juga. hihi. :)

      Delete
  7. dulu suka baca ujang, apo?. gila-gila, kampung boy..boleh terhibur gelak sorang2

    ReplyDelete
  8. kebanyakkan komik memang suka beli dulu...latest yang masih dalam simpanan Lawak Kampus la..yg lain semua dimakan anai²

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua best-best kan Mime. Hihi. Lawak kampus mmg kelakar. Kena makan anai2x? sabar kak. huhu.

      Delete
  9. hahaha...tak lengkap. Ni penulis blog mesti 'budak' lagi...kelahiran 80an atau 90an.
    Ni mai nak bagi tahu...ada satu lagi siri jenama komik lagenda yg pernah mencetus fenomena era 80an dahulu.
    Terbitan Mediaseni lah...aiyooo...cam mana boleh terlepas pandang...lagi Fantasi...tu baru komik mantap la

    ReplyDelete
    Replies
    1. GV mmg lahir era 80 an dan membesar era 90 an. GV tak pernah dengar komik terbitan Mediaseni. Mungkin ianya one hit wonder. cmner pun, terima kasih atas info Mr Harimau Malaya. :)

      Delete
  10. Replies
    1. GV pun rindu zaman ini. time time komik bumper tu mmg legend. huhu

      Delete
  11. Thanks for sharing. If you want to watch Naruto Shippuden anime for free online, here I found a tutorial for help: Where to Watch Naruto Shippuden Free Online?

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Baca. Semoga Semua Murah Rezeki & Berbahagia Selalu. InsyaAllah. Aamin. :D

Powered by Blogger.